تحلیل حرکت های رقص آیینی «آفر» از منظر اجرا
پایان نامه
- دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر
- نویسنده عصمت عباسپور
- استاد راهنما پریسا شاد قزوینی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده هنر های بومی هر قومی هویت فرهنگی آن منطقه را مشخص می کند. توجه و مطالعه ی این هنرها در جهت بقای فرهنگ ملی امری لازم و ضروری است. یکی از هنرهای بومی که وسیله ارتباط جمعی در میان ملل و اقوام می باشد رقص است. رقص آیینی آفر به لحاظ ویژگی های خاص منطقه ای خود گویای نوع نگرش، فرهنگ، روحیات و چگونگی زیست مردم منطقه تربت جام است. رقص آیینی «آفر» از مهمترین رقص های تربت جام است که با دو موضوع کشاورزی و قالی بافی اجرا می گرد. این پایان نامه براساس دو فرضیه اصلی پایه ریزی شده است: 1. رقص آیینی آفر متاثر از تفکر ایران باستان و آیین زرتشتی است. 2. در رقص آیینی آفر عوامل اصلی انتقال دهنده معنا، از طریق نقش آفرینی تصاویر ذهنی شامل حرکات، موسیقی، لباس می باشند. کلید واژه: آیین، رقص آفر، باورهای مردم تربت جام، هنراجرا.
منابع مشابه
بررسی و مطالعه تحلیلی رقص آیینی «آفر» در تربت جام
یکی از کهن ترین هنرهای ایرانی که همگام با موسیقی نواحی مختلف ایران و تحت تأثیر آداب، سنن، مناسک، اعتقادات، باورها و آیین های این سرزمین رشد نموده است، حرکات موزون آیینی است. تأثیرپذیری این حرکات از موسیقی، فرهنگ، تحولات اجتماعی و ادیان، در گذر زمان، ماهیتی در خور تأمل و چهره ای بدیع از آنها به وجود آورده است که به جرأت می توان گفت، مفهومی فراتر از آنچه عبارت «رقص» به ذهن متبادر می سازد، در خود ...
15 صفحه اولیاللی: حرکت و معنا در یک رقص آذربایجانی
هدف مقاله حاضر بررسی رقص از دیدگاه انسانشناختی با تاکید بر ارتباط میان عناصر حرکتی رقص و نظامهای معنایی است؛ گرایشی که سعی در بررسی رقص در زمینه فرهنگی آن و فهم رقص بنا بر جامعه تولیدکننده دارد. رقص یاللی از کهنترین و رایجترین رقصهای قومی در آذربایجان است که به اشکال بسیار متنوعی اجرا میشود. روششناسی ما در بررسی رقص یاللی الگوی هفت مرحلهای گرترید کیوراث است؛ بر این اساس، فنون پژوهش شامل...
متن کاملتبیین مفهوم منظر آیینی و بررسی جلوه های تبلور آن
منظر پدیدهای عینی-ذهنی است که در پی فهم انسان از محیط شکل گرفته و در بستر تاریخ و زمان اشکال مختلف به خود میگیرد. در این میان گاه منظر با مفاهیم هویت بخشی همچون فرهنگ و آیین عجین شده و جلوههای عینی و ذهنی ویژهای را با توجه به موقعیت-های مکانی خاص، بوجود آورده است. از این رو این مقاله سعی دارد تا با واکاوی مفاهیم منظر و آیین و بازشناسی مفهوم منظر آیینی، جلوههای ظهور آن در ایران را شناسایی ن...
متن کاملشکل گیری منظر شهری آیینی در مناسبت های اجتماعی
آدمی در طول دوره حیات خویش، با مفهوم زمان به بهانههای مختلف مواجه است. مناسبتها1 به مفهوم نقاط شاخص یک دوره زمانی، در ذهن انسان، جایگاه خاصی داشته و یادآور واقعه یا رویداد مهمی است. در این میان ابزارها و واسطههای مختلفی، زمینهساز برقراری ارتباط انسان با زمان میشود. محیط زیست آدمی، بهعنوان ظرف عام زندگی انسان، در برگیرندة همه مظاهر و شئون و لحظههای زندگی اوست. محیط طبیعی، با زم...
متن کاملتحلیل کارکرد اماکن مقدس از منظر ارتباطات آیینی: مطالعه انتقادی سازۀ حرم امام خمینی (ره)
مقاله ذیل قصد دارد پاسخهای محتملی را که به این سوال: «وقتی زرق و برق های مندرج در حَرَم های معصومین(ع) و حتی امامزاده ها نه تنها محل اشکال نبوده بلکه تحسین هم شده است، چگونه در مورد زینت اندودی حَرَم امام خمینی اینهمه واگرایی وجود دارد؟» داده شده به بحث و بررسی بنشیند و در عین حال پاسخ متفاوتتر خود را نیز را عرضه نماید. دیدگاه مقاله در بخش «حَرَمشناسی» از ناحیۀ «نظریّۀ آیینی ارتباطات» پشتیبانی میگر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه الزهراء علیها السلام - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023